TOPICS
2019.11.18

【美大生へのメッセージ~美術史は現在進行形】

【美大生へのメッセージ~美術史は現在進行形

(JP/ENG) 【美大生へのメッセージ~美術史は現在進行形】 美大の前期最終日を迎えて。結局“英語”は“好き”なもの・こと・人を突き詰めていく中でその学習の必要性が出てくるので、このようなことを伝えました。

■(1)美術史は現在進行形
“美術史”は現在進行形です!“今”の作家が将来の美術史を作っていることを意識する。作家の“言葉”(動画・音声)、インタビューなど記録残す。それは将来【プライマリーソース】になるから。日本の作家の場合は、海外発信する。インタビューや記事が日本語なら、それを英訳しておく。

■(2)アート・ヒストリーの中の「日本」
(キャリアとして)もし日本美術を勉強したいのなら、これからは日本のことを海外へ発信しなくてはならない。そこで英語の必要性が出てくる。今まで西洋中心 (=Eurocentric) だった美術史に日本・東洋を入れることを考えグローバルに推進していく。 どのようにして西洋史(特に近代以降)の中の日本・東洋のプレゼンスを拡大させるのかが課題。西洋美術と日本美術の関係性など。西洋の日本への影響、日本の西洋への影響など。例えば、ジャポニスムの英語文献は海外の専門家が書いたもの(外から見たもの)が主流で、日本から発信された英語文献は意外に少ない。Gutaiと日本の写真史などに関しても同じ。せっかく海外のリサーチャーが土台を作ってくれているので、それを継続する動きがあってもよい。日本発海外へのTravelling exhibition(巡回する展覧会)など。

■ (3)アーティストの再発見・発掘 (特に女性)
過去に埋もれてしまったアーティストの再発見、発掘。 海外、国内作家。特に女性作家に注目しよう。(写真家の岡上淑子などは“再発見”されたよい例)海外では注目されているが、日本では知名度の低い作家。そして、その逆も。自分がその作家の権威になれる位リサーチする。海外の作家をリサーチするにも、国内の作家を外に発信するにも、英語力は必要。

My message to undergraduate students studying Art & English. Think about the following.

*Art History is “ongoing”
Remember that Art History is not only about the past. It continues to this day. The artists that you associate with right now may be the ones who will be referred to 100 years from now. Record interviews, write articles which would act as a primary source, translate it into English and disseminate!

*Where does Japan stand in the world of “Art History”?
Art History has always been Eurocentric. It doesn’t have to be that way in the future. If you are going to specialize in Japanese art as a career, I would advise you to disseminate information to people outside of Japan. Put Japan and Asian art on the Art History Map. Think about the relationship between Japanese and Western art. Are there reciprocal influences? For example, most “Japonisme” material and documents that are in English are written by Western scholars and not many by Japanese. What about Japonisme seen from a Japanese perspective? Gutai, Japanese photography- which were given a head start by Western scholars. Were there any traveling exhibits organized in Japan and shown abroad?

*Rediscovering overlooked artists in history (especially women artists)
Try to find forgotten artists or focus on lesser-known artists who may bring with them an interesting “story”. Especially women artists. Highlight artists who are well-known abroad but paid little attention to in Japan. (or, vice-versa)