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2019.11.08

【Teaching=教える、とTelling=伝える の違い~美術館ガイド編】(part 2)

TeachingとTellingの違い2

(JP/ENG)【Teaching=教える、とTelling=伝える の違い】「教える」場合は、生徒とのコミュニケーションが成立しないとできないこと。伝えて、それが実際伝わって初めて生徒に学びがあるわけであって、一方的に伝えるだけだとそれは、知識を相手に伝達するだけであり、そこに学びがあるかどうかはわからない。

私自身は、ロンドンのナショナル・ギャラリーのツアーが世界一だと思っています。ボランティアではなく、美術館のスタッフだからという理由もあるのかもしれません。とはいえ、職員であってもそうでなくても、言えることは、ガイド=教育者(エデュケーター)であるということ。そして、「よい質問」をするガイドからしか私たちは学ぶことができません。

数年前にNYの某美術館の1時間ツアーに参加した時の担当ガイドはアメリカン・アートに関してとても知識豊富な方でした。しなしながら、1時間の間に一度も質問をすることなく、淡々と一方的に解説をされていました。

質問タイムがなくても、情報量の多いツアーであり、1時間前より相当賢くなった錯覚に陥ります。

でも果たしてそれは本当なのでしょうか。

翌朝になると、前日学んだはずのことを思い出そうとしても部分部分しかよみがえって来ず、インプットされたはずの知識がどこかへ消えてしまうことが多々あります。消えるもなにも、最初からインプットされていなかったのかもしれません。

先日友人から教わったベンジャミン・フランクリンの言葉;
「Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.」
「言われたことは忘れる。教わったことは覚える。参画したことは学ぶ。」

ツアーも教室での授業も同じだと思う。教師が”Tell”(話した)ところで、その内容は頭の中に留まりはしない。一時的でしかなく、すぐに忘れる可能性大です。生徒に実際何かを学んで欲しいと思うのなら、質問をし、考えてもらわないと何も始まりません。ロンドンのN美術館のガイドは伝える部分と質問する部分の割合がちょうどよく、また、エンターテインメント性もあり、パーフェクトに思えました。

確かに、質問をされると、例えそれが、そこにいるグループ全体への質問であっても、一応、自分だったら何て答えるか考えるので、そこですでに”involve”していることになります。そして一旦かかわると、この光景自体を全て覚え、その時、誰がどんな反応をし、なんて答えたのかも一緒に覚えていたりもします。一時的にインプットされた知識ではなく、永遠のものになるのです。

講座も同じで、最初から仕入れたい情報がピンポイントであると、一通レクチャーもよいのかもしれませんが、そうではない限り、本物の「学び」というのは難しい。

【Teaching / Telling】 (part 2) I always participate in guided tours whenever I visit a museum abroad. The quality of the tour all depends on the guide or docent. It may also depend on the philosophy of the museum itself.

My favorite has always been the National Gallery in London. Their guides are not “volunteers”. You can tell that they are professional guides, although other docents that I have met in US and in Europe all have a high standard of guiding.

Whether paid or not, guides are educators. And I’ve realized that you really “learn” from guides who ask the right questions.

A few years ago when I visited the “W” Museum in NYC, I went on an hour tour with this guide who was exceptionally knowledgeable of American Art. She talked and talked for the entire hour but not once did she ask a question to the group or even asked if we had any questions about the works of art that she showed us.

Even without these “questions”, it is still a fact that the tour itself was an informative one anyway, and she filled our heads with so much material that you would tend to think you’re a lot smarter than an hour ago.

But could that be true?

Usually when you get home from a tour like this.. it’s not surprising that you might forget almost everything that the guide had talked about. It might not be as bad “on that day”, but wait until you wake up the next morning! All gone! At least that’s how it works with me.

The other day, my friend gave me this interesting quote for me to use..“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” (Benjamin Franklin)

Whether it’s a guided tour or a classroom lecture, if the teacher just “tells” something it doesn’t stay in your mind. It’s fleeting, it’s temporary. You have to ask questions if you want your students or audience to actually learn something.

The guide at the “N” Gallery in London, on the other hand, did just that. He was a combination of teaching (with involvement), telling and entertainment!

When you’re asked a question (even if it’s addressed to the whole group), we usually “think” about the question and how we would answer it. The action of thinking about it already makes us involved in this affair. And once you’re involved it makes you remember the entire sequence. If you’re a visual person, you remember the scene where the Q&A took place, including the art in question.

I still remember exactly what the guide asked in front of which painting and how the other visitors answered his questions. I of course remember what was going in my head as well. Meaning that this knowledge stays permanent and it’s not ephemeral as the experience at the “W” Museum in NYC.

It’s absolutely the same with classes. I do enjoy one-way-no-question lectures if it’s about a topic that I genuinely care about, and I know precisely what information I want from that class. But unless I know what I want, learning from these types of lecture could be extremely difficult.

More on questions later!…